در این مطلب در وبسایت شرکت بیدار رشد ( تولید کننده انواع کودهای شیمیایی و ارگانیک ) نقش پتاسیم در رشد گیاهان و کودهای دارای پتاسیم بیدار رشد را بررسی خواهیم کرد.

پتاسیم

پتاسیم از مهمترین  عناصر پر مصرف در گیاهان است که درصد بالایی از مقدار کل مواد مورد نیاز گیاه را به خود اختصاص داده است. میزان پتاسیم در خاک های مناطق مختلف، متفاوت و بیشتر از حد مورد نیاز گیاه است ولی بخش بزرگی از آن، بصورت تثبیت شده در خاک و غیر قابل استفاده  توسط گیاه است. در نتیجه، تنها مقدار کمی از آن توسط ریشه قابل جذب است. 

پتاسیم در اسیدهای آمینه برای تشکیل پروتئین ها همانند یک کاتالیزور عمل می کند، به طوری که همواره رابطه فشرده ای بین ازت و پتاسیم در حاصلخیزی خاک احساس می گردد و قسمتی از قابلیت جذب ازت و ذخیره و تمرکز آن در اندام های گیاه مدیون نقش پتاسیم می باشد. برای ترکیب گلوسیدها و انتقال و تمرکز آنها در اندامهای ذخیره ای گیاه، وجود پتاسیم لازم است. وجود پتاسیم کافی در برگ ها عمل فتوسنتز و جذب کلروفیلی را بهبود می بخشد همچنین در برگ ها به طولانی شدن عمر آنها کمک کرده و میزان تعریق را در گیاه کاهش می دهد. بالطبع در دوره کم آبی از پژمردگی سریع گیاه جلوگیری می شود. پتاسیم در حالت فعال اغلب در اثر شستشو از دسترس گیاه خارج می گردد و به آبهای زهکشی می پیوندد. در نتیجه گیاه قادر به تامین پتاسیم مورد نیاز خود نخواهد بود و با کمبود پتاسیم روبرو می شود. کمبود پتاسیم فورا به نشانه های قابل دیدن منجر نمی شود بلکه ابتدا فقط کاهشی در میزان رشد ایجاد می شود، با ادامه کمبود یا شدیدتر شدن آن، زردی و سوختگی در برگ رخ می دهد. این نشانه ها معمولا در برگهای پیرتر شروع می شود زیرا این برگها یون پتاسیم را در اختیار برگهای جوان تر قرار می دهند. در اغلب گونه های گیاهی زردی و سوختگی از حاشیه و نوک برگها شروع می شود. گیاهانی که کمبود پتاسیم دارند معمولا از شادابی کمتری برخوردار هستند و در شرایط کم آبی به سهولت پژمرده می شوند. لذا مقاومت به خشکی در آنها ضعیف است و نیز حساسیت بیشتری نسبت به شوری، آسیب به سرما و حمله بیماری های قارچی نشان می دهند. تغذیه مناسب پتاسیم در درختان میوه سبب افزایش طعم، رنگ و کیفیت میوه ها شده در نتیجه بازار پسندی این محصولات را افزایش می دهد. همچنین وجود پتاسیم در سلولهای گیاهی باعث افزایش غلظت شیره سلولی شده که این افزایش غلظت، مانع متلاشی شدن سلول در دماهای پایین شده در نتیجه امکان مقاومت به سرما را در گیاهان افزایش می دهد. عنصر پتاسیم در تنظیم آب سلولی نقش اصلی را بازی می کند، از این رو باعث مقاومت به خشکی و کم آبی در گیاه می شود. از نقشهای مهم پتاسیم در گیاهان می توان به موارد زیر اشاره نمود: – افزایش مقاومت به شوری و خشکی – بهبود کیفیت رنگ و طعم میوه ها – کمک به ساخت پروتئین، ویتامین و آنزیم ها در سلول ها – کمک به جذب بهتر آهن، فسفر و عناصر کم مصرف – کاهش قلیائیت در محیط اطراف ریشه – افزایش قند در میوه، از محصولات حاوی پتاسیم موجود در سبد شرکت بیدار رشد می توان به انواع NPK پتاس بالا (36-12-12 و 30-5-15) و کا 50 اشاره نمود.

NOK

کا 50

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *